MENACE: Machine Educable Noughts And Crosses Engine

Door kazz1980 op vrijdag 10 augustus 2018 17:37 - Reacties (5)
Categorie: Smart Home, Views: 1.105

Dit is een vreemde post in deze blog. Ik zeg het er zelf maar bij... Maar ik kom er op terug waarom ik dit verhaal toch geplaatst heb in het kader van Mijn Smart Home.

MENACE, ofwel Machine Educable Noughts And Crosses Engine, is een kunstmatig intelligente machine ontwikkeld door Donald Michie in de jaren 60 die in staat was te leren om Boter Kaas en Eieren te spelen. Het is een machine die gebaseerd is op gekleurde kralen en doosjes (oorspronkelijk lege lucifer doosjes). En ondanks deze zeer low-tech (of eigenlijk non-tech!) oplossing is het wel degelijk een zelflerende machine die op een soortgelijke manier werkt als alle huidige generatie zelflerende kunstmatig intelligente machines!


Menace original
De originele MENACE zoals gemaakt door Michie

Het principe is simpel, maar lastig uit te leggen... (je bent gewaarschuwd!).
Er zijn 9 kleuren kralen. Elk staat voor een enkel vakje op het bord waarop Boter Kaas en Eieren gespeeld wordt. MENACE begint altijd het spel. Dat doe je door uit het doosje met een leeg bord erop afgebeeld een willekeurige gekleurde kraal te pakken. Afhankelijk van de kleur die gepakt is plaats je de eerste zet van MENACE op het bord. De betreffende kraal wordt bewaard bij het doosje.

Menace kralen

Nu ben jij als speler aan de beurt. Je plaatst een zet op het bord en gaat op zoek naar het doosje met daarop afgebeeld het huidige bord (dus inclusief de eigen zet!). Zodra gevonden pak je uit dit doosje een willekeurige kraal. Deze kan een kleur hebben van een mogelijke zet of een onmogelijke zet (te weten: een kleur corresponderend met een veld dat reeds gevuld is!). Indien de zet onmogelijk is wordt betreffende kraal uit het doosje verwijderd en wordt een nieuwe gepakt (nb. dit verschilt per inrichting van de machine, de oorspronkelijke machine had per doosje slechts een beperkt aantal kleuren afhankelijk van de mogelijke zetten... Daarmee is echter al een stuk intelligentie in de machine gevoerd zonder dat het leerproces begonnen is!). De volgende zet wordt geplaatst op basis van de gekleurde kraal die gepakt is. Ook deze kraal wordt bij het betreffende doosje bewaard. De speler is weer aan de beurt en het proces gaat door totdat het spel is afgelopen. Er zijn drie mogelijke uitkomsten met bijbehorende acties:
  • MENACE verliest: Alle kralen bij de doosjes worden weg gehaald
  • Gelijkspel: Alle kralen gaan terug in het eigen doosje PLUS er wordt een extra kraal van dezelfde kleur in ieder doosje gedaan
  • MENACE wint: Alle kralen gaan terug in het eigen doosje PLUS er worden drie extra kralen van dezelfde kleur in het doosje gedaan.
Op deze manier worden slechte zetten bestraft en goede zetten beloond. In meer of mindere mate afhankelijk van winst of gelijkspel.

In de loop der tijd zal de machine het spel steeds beter leren spelen totdat deze op enig moment nooit meer zal verliezen! Het spel is ooit in een prachtig meubelstuk gevat, gemaakt door Julien Prévieux. Deze ben ik vele jaren geleden tegengekomen tijdens een expositie in Frankrijk. Mijn zoon (toen nog zoontje) heeft er letterlijk uren mee gespeeld en het is sindsdien in mijn geheugen blijven hangen als hét schoolvoorbeeld van hoe Kunstmatige Intelligentie werkt... Het is belonen van goed gedrag en bestraffen van slecht gedrag. Het versterken van verbindingen die leidden tot winst en het verzwakken van verbindingen die leidden tot verlies.

https://tweakers.net/ext/f/EmtD7qelk7Q9wwgQJUR0XLYk/medium.jpghttps://tweakers.net/ext/f/TLJgQUpjfXEyeHaUQ6f45Q0I/medium.jpghttps://tweakers.net/ext/f/LiXXohazSS0vokOJbY1YYEMa/medium.jpg

Alle hedendaagse kunstmatige intelligentie werkt nog altijd op deze manier. En dat is logisch want onze eigen menselijke intelligentie gebruikt ook exact dit principe! Verbindingen in de hersenen die tot succes leiden worden sterker, verbindingen die tot verlies leiden zwakker.

Waarom wilde ik dit nu delen op deze plek? Om twee redenen.
Allereerst: ik vind zowel het principe achter MENACE als het meubelstuk dat Prévieux ervan maakte prachtig!
Maar belangrijker: deze intelligentie gaat ervoor zorgen dat onze huizen (en auto's, en kantoren, en...) in de toekomst echt slim gaan worden! Mijn huidige Smart Home is nog gebaseerd op 'ouderwetse' techniek: ALS dit gebeurt, DAN moet je dat doen. Maar écht interessant wordt het wanneer ik mijn huis kan vertellen dat het iets gedaan heeft dat ik wél of juist niet wilde en mijn huis op basis daarvan leert. Dus dat de code afhankelijk van mijn commentaar kralen verwijdert of juist éen of meer kralen toevoegt aan de uitgevoerde actie. Wanneer dat eenmaal realiteit is wordt een huis echt slim en zal deze leren van diens inwoners en stééds beter inspelen op de behoeften van die inwoners. Dat is mijn ultieme doel voor mijn Smart Home. Voorlopig een droom, maar iedere grote ontwikkeling begint met een droom... Toch?

https://tweakers.net/ext/f/2mZcHduAhPXsK2sto08SQnKB/medium.jpg
Mijn zoon(tje) bij MENACE 2, het kunstwerk van Julien Prévieux

Volgende: Hoe frustrerend is Domotica? 14-09 Hoe frustrerend is Domotica?
Volgende: 'Hello home!': Praten met je Smart huis 03-08 'Hello home!': Praten met je Smart huis

Reacties


Door Tweakers user GoVegan, zondag 12 augustus 2018 06:35

Erg interessant, kende het niet.
Voor wie het eens wil proberen en geen zin heeft om 304 doosjes te verzamelen en 2736 kralen wil verven: http://www.mscroggs.co.uk/menace/


Door Tweakers user EJlol, maandag 13 augustus 2018 10:36

In de loop der tijd zal de machine het spel steeds beter leren spelen totdat deze op enig moment nooit meer zal verliezen!
Na ongeveer ~30 potjes, gaf hij het al op nog voordat hij de allereerste zet had gedaan...

Blog was wel erg interessant om te lezen.

Door Tweakers user kazz1980, maandag 13 augustus 2018 11:25

EJlol schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:36:
Na ongeveer ~30 potjes, gaf hij het al op nog voordat hij de allereerste zet had gedaan...
Er zit een stukje random in, in een heel uitzonderlijk geval raakt daardoor een doosje leeg en geeft de machine het inderdaad op. Dat dit bij het eerste doosje gebeurt is tamelijk uitzonderlijk... Maar het kan voorkomen, zo blijkt ;) (neem aan dat je de online versie gedaan hebt en ga er dan gemakshalve vanuit dat die wél goed geprogrammeerd is - al is de random-functionaliteit daar per definitie niet écht random zoals het bij de non-tech versie wel het geval is).

MENACE 2 waar mijn zoon destijds op speelde was op dat moment op die locatie al twee weken redelijk intensief in gebruik en daar was deze situatie niet voor gekomen.

[Reactie gewijzigd op maandag 13 augustus 2018 11:26]



Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)