Kosten en baten van domotica: is het de moeite?

Door kazz1980 op vrijdag 28 september 2018 12:29 - Reacties (20)
Categorie: Smart Home, Views: 4.518

Deze vraag komt geregeld langs: Wat levert Domotica nu feitelijk op? Is het een kostbaar hebbedingetje? Of kun je er geld mee besparen? Hoeveel investering vergt het? En welk gemak levert het dan precies op? Hierbij een (eenvoudig) kosten-baten plaatje van mijn set-up...

Kosten
Mijn domotica heeft het volgende gekost (alle bedragen zijn iets afgerond)
Eenmalige investeringen:
  • Raspberry Pi: 35 euro
  • Xiaomi Gateway: 22 euro
  • Google Home Mini: 50 euro (maar wordt ook gebruikt voor veel andere zaken - dus in feite is deze investering niet geheel voor de domotica...)
  • Logitech Harmony Ultimate: 140 euro (idem)
En aan aangesloten apparatuur:
  • Yeelight E27 lamp: 15 euro (5 stuks: 75 euro)
  • Yeelight LED strip: 25 euro
  • Xiaomi Smart plug Zigbee: 11 euro (2 stuks: 22 euro)
  • Xiaomi Human Body sensor: 10 euro (4 stuks: 40 euro)
  • Xiaomi raam/deur sensor: 8 euro (2 stuks: 16 euro)
  • Xiaomi temperatuur/luchtvochtigheid sensor: 10 euro
Alles bij elkaar komt de investering nu op 435 euro, waarvan 247 euro aan eenmalige kosten. Met eenmalig bedoel ik dat ik voor verdere uitbreiding van de domotica deze niet meer bij hoef te kopen. Wel wil ik hier nog aan toevoegen dat ik meerdere lampen toch al moest vervangen (want waren nog geen LED, defect of nog in het geheel niet aanwezig) en ook de Harmony Ultimate was een vervanging van een vorige universele afstandsbediening die na jaren trouwe dienst de geest had gegeven...
Maar alles bij elkaar is het alsnog een stevige investering... En dan heb ik de tijd die er in zit nog niet mee gerekend, want het is heeel wat uurtjes uitzoekwerk, installatie en vooral code kloppen geweest.

Baten
Wat levert het nu op? Allereerst: heel veel lol! Het uitzoeken, het inrichten, het installeren. Ik heb er erg veel plezier in om daar mee bezig te zijn... Maar daarnaast de echte baten:
Mijn woonkamer en keuken zijn nu geheel autonoom. Dat wil zeggen: ik hoef niks te doen om de verlichting aan te sturen en ook het terrarium is autonoom aangestuurd (zie vorige blogpost). De multimedia is gedeeltelijk autonoom. Helemaal gaat dat niet lukken want dan zou ik software moeten bouwen die intelligent genoeg is om mijn gedachten te lezen wat ik zou willen luisteren/kijken ;) Gaat niet gebeuren....

Tot slot functioneert het systeem nog als alarmsysteem... Wanneer ik niet thuis ben (althans, mijn telefoon niet...) en de deur wordt geopend dan gaat het alarm af en krijg ik een melding.

Maar misschien het grootste pluspunt is dat er nooit meer een lamp of multimedia per ongeluk aan blijft staan.... En ook de koelkast blijft niet per ongeluk open staan (krijg daar een waarschuwing van). Verlichting en multimedia gaat automatisch uit wanneer ik het huis verlaat en 's nachts gaat alles ook uit. Als je bedenkt dat ik vroeger mijn (plasma) televisie best regelmatig per ongeluk een hele dag of nacht aan liet staan levert dat dus best wat op qua stroombesparing... Ook is licht enkel aan in ruimtes waar daadwerkelijk iemand aanwezig is, dus ook daar zit een (kleine) energie besparing.

Naast gebruiksgemak zijn mijn energielasten dus omlaag gegaan. Al is het niet gek veel, mede ook omdat het domotica systeem zelf natuurlijk weer stroom kost! Maar als je bedenkt dat de raspberry pi rond de 3,5 Watt verbruikt en mijn televisie 350 watt... Dan staat een dagje de TV per ongeluk aan laten staan al snel gelijk aan een dikke maand de raspberry pi laten draaien...

Conclusie
Financieel kan domotica voor mij dus niet uit.... Er is wel iets stroombesparing, maar dat zal niet snel voldoende opleveren dat de investering er uit kan... De meerwaarde zit dus echt in het gemak en het plezier van domotica. En of dat de moeite is? Tja, dat is heel persoonlijk! Voor mij is het het geld absoluut waard geweest. Heb er verschrikkelijk veel plezier mee gehad en mijn woongenot is er echt door verbeterd. Ik vind het heerlijk dat de verlichting rekening houdt met mij en met wat ik aan het doen ben en qua multimedia kan ik veel meer dan voorheen... En het blijft ook leuk hoe mensen reageren die op bezoek komen. Zeker mensen die voor het eerst mijn huis in komen zijn vaak erg onder de indruk en willen vaak weten hoe ik het voor elkaar gekregen heb... Dus het is ook een mooi gespreksonderwerp! ;)

P.s. Binnenkort in dit theater (hoop ik): Unboxing en eerste ervaringen met de Xiaomi M365! Niet direct gerelateerd aan Domotica, maar wel onderdeel van het Xiaomi ecosysteem waar ik gebruik van maak voor het merendeel van mijn domotica...

Volgende: Smart Terrarium 19-09 Smart Terrarium

Reacties


Door Tweakers user Hkuit, vrijdag 28 september 2018 13:09

Leuk om te lezen!
Motiveert me ook om het weer op te pakken, domotica.
ik ben ooit begonnen met Domoticz, had er 3 kerstlampen op staan en 4 thermometers, maar toen liep de RPi vast...
nu heb ik een Synology NAS draaien sinds vorige maand en daar wil ik Domoticz weer opzetten. In huis hebben we best een aantal milight lampen en die zouden prima via Domoticz aangestuurd kunnen worden (vooral het aan gaan op basis van de Sunset-tijd spreekt me wel aan). Met die Xiaomi spullen wil ik ook gaan experimenteren; ze zien er goed uit (niet onbelangrijk in een gezin) en ze lijken betrouwbaar te werken.

Door Tweakers user iMars, vrijdag 28 september 2018 13:37

Automatisering is niet alleen kosten besparing, het is ook gebruikersgemak, comfort. Comfort kost ook geld ;)

Door Tweakers user kazz1980, vrijdag 28 september 2018 13:40

iMars schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:37:
Automatisering is niet alleen kosten besparing, het is ook gebruikersgemak, comfort. Comfort kost ook geld ;)
Dat is ook precies wat ik hierboven vertel ;). Vandaar de conlusie: Ja, het is de moeite! Als je het gemak en het plezier de investering waard vindt....

[Reactie gewijzigd op vrijdag 28 september 2018 13:42]


Door Tweakers user wheez50, vrijdag 28 september 2018 15:49

En het is fun. Vergeet het uitzoekplezier, maar ook gebruiksplezier niet :)

Door Tweakers user i-chat, zaterdag 29 september 2018 20:20

ik heb er ook lang over nagedacht en het zal er ooit wel eens komen, maar ik heb gewoon het idee dat het vooral veel werk veroorzaakt en weinig 'werk' bespaard. dat is prima als je bijv je stookgedrag wilt verbeteren, of je huist wilt bewaken, of zelfs wilt zorgen dat het niet te heet wordt in huis (in de zomer).

maar tot op het punt dat je met bt-le zendertjes gaat werken om te bepalen waar je op dat moment bent dat je 'computer some light please' kunt zeggen in plaats van 'computer turn light 24689 Alpha Charley Tango on' heeft het voor mij geen meerwaarde tov gewoon even naar de lichtknop. dan zou ik, als het dan toch moet eerder gewoon in iedere kamer een speelgoed-tablet aan de muur hangen die via wifi slechts gekoppeld is aan de daar aanwezige dimbare lampen. - dat is echter geen smart, maar eerder gewoon draadloos.

Door Tweakers user kazz1980, zaterdag 29 september 2018 20:36

i-chat schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:20:
maar tot op het punt dat je met bt-le zendertjes gaat werken om te bepalen waar je op dat moment bent dat je 'computer some light please' kunt zeggen in plaats van 'computer turn light 24689 Alpha Charley Tango on' heeft het voor mij geen meerwaarde tov gewoon even naar de lichtknop.
Misschien moet je mijn blog eens doorlezen... 😉
Ik kan de lampen aanzetten met de eenvoudige spraakopdracht 'ok Google, lights on ' ... best simpel dus, maar mij te ingewikkeld. Ik loop de kamer in en het licht gaat aan wanneer het te donker wordt. En vertrek ik weer dan gaat het licht na een tijdje uit....
Géén werk dus, veel gemak, veel plezier... Een smarthome moet geen lichtknoppen vervangen, maar iets toevoegen door echt intelligent te reageren op de bewoners ... en dat werkt dus nu al, zonder heel ingewikkelde trucs en dure bt-le ontvangers/ zenders. En vele, vele malen goedkopere dan speelgoed tablets (aanschaf, stroomverbruik en na een jaar stuk)... mijn huis weet altijd in welke ruimte er mensen zijn en waar dus licht nodig is (als het donker is... want dat weet het huis namelijk ook. Dus gebruik ook geen timers of zonsopgang/zonsondergang tijden oid).

[Reactie gewijzigd op zaterdag 29 september 2018 20:44]


Door Tweakers user mmniet, maandag 1 oktober 2018 09:36

Ik ben sinds een tijdje ook hiermee bezig. Eerst vooral voor de fun met smartthings om het te proberen, nu vooral met de RPi bezig om het een en ander beter aan te sturen.

Ik ben zelf vooral begonnen als alarm systeem voor 2 dingen:
- onze kelder heeft een keer lekkage gehad en ik wil daarover genotificeerd worden
- als we op vakantie zijn wil ik weten dat ons huis onbewoond en onbezocht blijft.
- als mijn huis rook ontwikkeld wat onbedoeld is, wil ik dat weten.

Laatste tijd ook om historisch dingen bij te houden:
- Temp en vochtigheid verschillende kamers
- Verbruik gas en stroom (en teruglevering :) ).

Automatiseren (lampen automatisch aan, gordijnen sluiten, etc) heb ik nog niet echt tijd in gestoken en heb ik ook nog geen behoefte aan.

Wat je overigens in je kostenoverzicht niet moet vergeten zijn de batterijen van alle sensoren en de verschillende stekkers en gateways hebben ook stroom nodig, maar dat vind ik persoonlijk iets wat in de marge zit.

Door Tweakers user mmniet, maandag 1 oktober 2018 09:39

aanvullend, hoe laat jij domoticz weten dat je in een ruimte bent? Die body sensors? Heb ze ook, maar als je tv aan het kijken bent zit je stil, of ziet hij je dan nog wel?

En daarnaast, heb je hotelschakelingen? Hoe heb je überhaupt de schakelingen vervangen? of heb je dat niet gedaan?

Door Tweakers user kazz1980, maandag 1 oktober 2018 09:46

mmniet schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:36:
Wat je overigens in je kostenoverzicht niet moet vergeten zijn de batterijen van alle sensoren en de verschillende stekkers en gateways hebben ook stroom nodig, maar dat vind ik persoonlijk iets wat in de marge zit.
Klopt. Maar is inderdaad zéér minimaal qua stroomverbruik. De gateway verbruikt nog wel iets stroom. De sensoren etc. verbruiken héél minimaal stroom... Een simpel knoopcel batterijtje dat voor de meeste sensoren jaren mee gaat.

Aanvullend, ik werk enkel met de body sensoren. Bij het TV kijken moet ik héél stil zitten wil dat mis gaan... Ik heb ingesteld dat de lampen pas uitgaan als er langere tijd geen beweging is (zie mijn eerdere blogpost hierover). Voor de woonkamer heb ik bovendien twee sensoren die samenwerken zodat de kans klein is dat ze gezamenlijk langere tijd mijn aanwezigheid over het hoofd zien... Het instellen van de periode waarna de lampen uitgaan als gevolg van het niet zien van beweging was een kwestie van trial en error. Zoeken naar een balans waarbij de lampen niet te lang onnodig aanblijven als ik weg ga - maar ook niet uitgaan wanneer ik even stil zit...

Schakelingen (lichtknoppen) zijn niet vervangen. Ik gebruik ze simpelweg niet meer... Staan altijd aan (was het mijn eigen huis geweest dan had ik ze gewoon in zijn geheel verwijderd!).

[Reactie gewijzigd op maandag 1 oktober 2018 09:46]


Door Tweakers user Jacko01, dinsdag 2 oktober 2018 10:16

Mooi dat je zegt dat je woongenot is verbeterd. Dat is eigenlijk ook het doel van domotica (althans zo denk ik er over). En dat iets kost wat het zei zo.
Het is dezelfde discussie die ik met mensen heb gehad over het gebruik van een harmony remote, mensen vonden zo'n duur.. ik was blij dat ik maar remote meer had.

En het energie verbruik, bij mij kost het iets meer maar verwaarloosbaar. De TV werd altijd al netjes uitgezet :)

Door Tweakers user m.verhaagen, dinsdag 2 oktober 2018 19:16

Coole post!! Leuk om over te lezen. Ik heb ook vaker nagedacht over het implementeren van die Xiaomi producten. Ik zit echter in een huurwoning en heb vaak problemen met het aantal stopcontacten dat ik op een specifieke plek beschikbaar heb. Hierdoor krijg ik snel het idee dat ik dan overal kabels door me huis heb lopen. Wat niet altijd even mooi staat. Kan je uitleggen hoe jij dit opgelost hebt om het wel nog mooi te houden?

Door Tweakers user kazz1980, dinsdag 2 oktober 2018 19:28

m.verhaagen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:16:
Coole post!! Leuk om over te lezen. Ik heb ook vaker nagedacht over het implementeren van die Xiaomi producten. Ik zit echter in een huurwoning en heb vaak problemen met het aantal stopcontacten dat ik op een specifieke plek beschikbaar heb. Hierdoor krijg ik snel het idee dat ik dan overal kabels door me huis heb lopen. Wat niet altijd even mooi staat. Kan je uitleggen hoe jij dit opgelost hebt om het wel nog mooi te houden?
Alle sensoren werken op batterij. Dus daar is geen enkel issue. De lampen zijn gewoon E27 peertjes. Dus die zitten in bestaande lampen. Maar omdat een lichtknop niet meer nodig is kon ik eventuele kabels aan deze lampen makkelijker uit het zicht wegwerken (de lichtknop hoeft immers niet meer bereikbaar en dús zichtbaar te zijn). Dus heb met de domotica juist minder kabels in het zicht... Enkel de LED-strips hebben een eigen snoer en stekker (waar vervolgens ook nog een lelijke verloopstekker tussen moet). Dat is wel een uitdaging. Idem dito voor de smart plugs welke ook een verloopstekker nodig hebben. Dus die moet je creatief zien weg te werken of voor lief nemen dat daar een stapeltje stekkers zichtbaar blijft... Bij mij is enkel bij het aanrecht een dergelijke stekker zichtbaar (LED strip). Valt bij mij gelukkig niet erg op omdat de stekker wit is en mijn keuken ook. De rest heb ik weg kunnen werken (achter/onder meubels).

Door Tweakers user mmniet, woensdag 3 oktober 2018 07:05

voor de schakelbare stekkers kan je ook europese varianten kiezen. Voor meer specifieke dingen als de xiaomi gateway en de ledstrips met adapters en dergelijk zijn wat lastiger inderdaad. De goede verloopstekker kopen kan ook helpen. Bijvoorbeeld de gateway met verloopstekker zit gewoon in een geaarde stopcontact en dan zie je niet dat er een verloopje op zit.

Door Tweakers user kazz1980, woensdag 3 oktober 2018 08:30

mmniet schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:05:
voor de schakelbare stekkers kan je ook europese varianten kiezen. Voor meer specifieke dingen als de xiaomi gateway en de ledstrips met adapters en dergelijk zijn wat lastiger inderdaad. De goede verloopstekker kopen kan ook helpen. Bijvoorbeeld de gateway met verloopstekker zit gewoon in een geaarde stopcontact en dan zie je niet dat er een verloopje op zit.
De Gatway heb ik zelf aan het plafond hangen, midden in de kamer. Ideale plek voor zowel het geluid, als het meten van lichtsterkte en leuk met het gekleurde licht. Hiervoor heb ik aan mijn plafond een Chinees stopcontact bevestigd. Dus geen gedoe met verloopstekkers.

De smartplugs heb ik gekozen voor Xiaomi omdat die goed en goedkoop zijn en passen bij de rest van mijn spul. Het gebruik van de verloopstekker is daarbij erg lelijk - maar de enige plekken waar ik deze nodig had waren toch al uit zicht. Dus daar maakt het bij mij niet zoveel uit. Dat zou anders zijn als het zou gaan om stopcontacten die vol in het zicht zitten.

Door Tweakers user funk-e, donderdag 4 oktober 2018 09:52

kazz1980 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:30:
[...]

Hiervoor heb ik aan mijn plafond een Chinees stopcontact bevestigd.
Ik haat verloopstekkers en heb hier dus nooit aan gedacht! Geniaal :)

Door Tweakers user PB-powell, vrijdag 5 oktober 2018 12:35

Mooi blog. Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar hoe mensen hun domotica inrichten en wat dat nou kost en vooral wat het oplevert.
Het grote nadeel is wel dat het voorlopig nog echt is weggelegd voor zeer kleine groep mensen. Mensen die het leuk vinden om thuis te hobbyen aan dit soort projecten, die een basis stukje elektro-techniek kennis bevatten, die handig zijn met hun handen en, vooral, die kunnen programmeren. En zeker bij het laatste kopje valt >90% van de mensen af. Dat maakt dat dit soort projecten voorlopig nog onbereikbaar blijven voor het gemiddelde huishouden. Want geen enkel huis of huishouden lijkt op elkaar, waarmee een standaard ook niet zomaar ontwikkeld is.
Desalniettemin vind ik het wel indrukwekkend als iemand zijn hele huis zo weet in te richten. Ik weet dat het mij nooit gaat lukken (sowieso omdat ik niet kan programmeren :p) maar ook omdat ik tientallen uren hobbyen bij elkaar niet op vind wegen tegen het gemak van niet meer op een lichtschakelaar drukken bij het binnenkomen of weggaan van een kamer.

Door Tweakers user kazz1980, vrijdag 5 oktober 2018 12:49

Eens. Programmeren is voorlopig een must óf je moet een heel goed gevulde portemonnee hebben....

En het is makkelijk enkele tientallen uren werk om goed in te richten. Enkel interessant als je dat leuk vindt om te doen, zoals ik....

Maar middels dit blog hoop ik het in ieder geval iets toegankelijker te maken... want met kopiëren en plakken van wat anderen doen kun je al best ver komen! Zelfs met beperkte kennis en middelen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 5 oktober 2018 12:51]


Door Tweakers user T-Infinity, vrijdag 5 oktober 2018 15:16

Leuk verhaal, maar ik vind het wel erg vanuit je eigen situatie beschreven.

Bij mij levert domotica wel degelijk een kostenbesparing. Namelijk door:

-Automatische aansturing van mijn L/L-warmtepomp. Staat nooit langer aan dan nodig, en bij voorkeur in energie-zuinige modus.
-Automatische aansturing van warmtepompboiler. Buffervat op een zo laag mogelijke temperatuur om stilstandsverliezen te minimaliseren.
-autonome aansturing verlichting (maar dat levert weinig op zoals je zelf aangeeft)
-Aansturing ventilatie. Dit is een aardige besparing. Ventilatie gaat nu op basis van CO2 en staat daardoor véél vaker op de laagste stand.
-Uitlezen zonnepanelen en snel een melding geven als productie onverhoopt stil komt te liggen.
-Warmtepompen bij voorkeur inschakelen tijdens opbrengst zonnepanelen. Dit is vooral interessant na versobering van de salderingsregeling.
-Aanwezigheidsdetectie, waarna je allerlei apparaten uit kunt laten zetten.
-Automatisch sluiten van rolluiken en rolgordijnen waardoor er minder hitte binnen komt in de zomer (dus airco hoeft niet/minder aan) en de koude beter buiten gehouden kan worden in de winter.
-Door meer inzicht/notificaties over stroomverbruik zul je mogelijk eerder ingrijpen als stroomverbruik uit de hand loopt of systematisch te hoog is.
-op de wishlist: Ventilatie regelen per kamer dmv kleppen. je hebt dan nog minder ventilatie nodig.
-op de lange duur zou je nog kunnen redeneren dat tijd=geld en dat bepaalde automatiseringen je meer vrije tijd opleveren. In de praktijk gaat er natuurlijk vooral in het begin erg veel tijd inzitten ;-)

Volgens mij vergeet ik nu nog een paar zaken. Domotica heeft wel degelijk de potentie om kosten te besparen!

Door Tweakers user kazz1980, vrijdag 5 oktober 2018 15:52

T-Infinity schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:16:
Leuk verhaal, maar ik vind het wel erg vanuit je eigen situatie beschreven.
[...]
Domotica heeft wel degelijk de potentie om kosten te besparen!
Je hebt helemaal gelijk!! Heb het hier inderdaad enkel over mijn eigen domotica omdat ik over andere domotica geen gegevens heb (dus jouw invulling is super!! Erg inspirerend om te lezen en voor mij weer een motivatie om bij ooit een eigen huis ook verwarming etc. mee te gaan nemen!).

Heb de blogpost even aangepast om te verduidelijken dat deze enkel over mijn set-up gaat.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 5 oktober 2018 15:52]


Door Tweakers user T-Infinity, vrijdag 5 oktober 2018 16:35

kazz1980 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:52:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!! Heb het hier inderdaad enkel over mijn eigen domotica omdat ik over andere domotica geen gegevens heb (dus jouw invulling is super!! Erg inspirerend om te lezen en voor mij weer een motivatie om bij ooit een eigen huis ook verwarming etc. mee te gaan nemen!).

Heb de blogpost even aangepast om te verduidelijken dat deze enkel over mijn set-up gaat.
Top :-). Alleen al met het aansturen van mijn ventilatieunit is bij mij de domotica al binnen een jaar terugverdiend volgens mij.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)