REVIEW: Yeelight Lightstrip PLUS

Door kazz1980 op zondag 22 september 2019 16:49 - Reacties (2)
Categorieën: Smart Home, Yeelight, Views: 3.198

Eén van de bekendere producten van Yeelight, naast de Smart bulb, is toch wel de Yeelight Lightstrip. Deze LED strip heb ik zelf al enkele jaren in gebruik en ik ben er zeer over te spreken. Met dank aan Yeelight mocht ik de nieuwere versie proberen: De Yeelight Lighstrip PLUS. Deze is inmiddels ook al weer een geruime tijd op de markt. Maar voor mij was dit dé gelegenheid om het product eens aan de tand te voelen en te bekijken of de zogenaamde 'plus'-versie daadwerkelijk beter geworden is!

Unboxing en eerste indruk
Zoals altijd bij Yeelight is het product verpakt in een degelijke doos met het kenmerkende mat witte design. De nieuwe Yeelight producten hebben hierbij een ful-colour bedrukking van de doos die ons verteld dat de lightstrip met verlengstrips uitgebreid kan worden tot een maximale lengte van 10 meter, dat deze een Wide-color-spectrum heeft en dat deze te besturen is via de Yeelight app of met behulp van de Google Assistant. Merk op dat de strip tegenwoordig ook aan te sturen is via Apple Homekit en Amazon Alexa. Dus alle spraak assistenten zijn vertegenwoordig.

In de doos vinden we de lichtstrip, netjes opgerold en inclusief een engelstalige handleiding! Onder de strip bevindt zich de controller en het aansluitsnoer inclusief een adapter met EU stekker. Dus geen onhandige verloopstekker benodigd....

In het kleine doosje met een verleng strip vinden we enkel de strip zelf en een klein plastic 'doosje' dat gebruikt kan worden om de aansluiting goed vast te maken zodat deze net als de strip stof- en sproeidicht is. Want, al wordt het niet op de doos vermeld: de Yeelight Lightstrip heeft een IP65 rating en kan dus tegen een spat water! De strip is voorzien van OSRAM leds die 16 milioen kleuren weer kunnen geven plus wit licht tussen de 1700 en 6500 Kelvin. Dit alles met een maximale lichtsterkte van 200 lumen. Volgens Yeelight moet de strip minimaal 25.000 uren mee gaan. De strip zelf oogt degelijk, is flexibel en kan flink gebogen worden zonder dat deze daarbij schade oploopt. De rubber laag over de strip voelt degelijk. Enige kritiekpuntje is dat de strip iedere halve meter een soldeerpunt heeft die soms wat kwetsbaar oogt... Ik heb niet het gevoel dat dit bij normaal gebruik tot problemen zal leiden, maar het is toch een klein minpuntje.

Gebruik
De LED strip aansluiten is eenvoudig. Stekker in het stopcontact en met de knop op de aansturings module kan reeds iedere mogelijke kleur licht gekozen worden. Interessanter wordt het wanneer de strip aangesloten wordt via de Yeelight app. Dit is erg eenvoudig. Een kwestie van een nieuw apparaat toevoegen, aangeven dat dit een Lightstrip betreft en even wachten tot de strip gevonden wordt. Vervolgens geef je aan met welke Wifi netwerk de strip verbinding moet zoeken en circa een minuutje later is de strip al aangesloten en kan via de app bediend worden. Hiervoor kunnen handmatig kleuren gekozen worden of is een aantal voorgedefinieerde scenes beschikbaar. Tot slot is er de optie 'Flow' aanwezig waarmee de strip continu van kleur blijft wisselen. Een leuke extra voor een feestje, verder niet heel erg nuttig in mijn ogen!

Om de strip te verlengen is het een kwestie van de verlengstrip inpluggen aan het einde van de basis strip. Daarna moet er een plastic 'doosje'omheen geklemd worden en de twee strips zijn samen één geheel!

Om de strip aan te sluiten in een domotica systeem zoals Domoticz moet nog wel één en ander ingesteld worden in de app. Allereerst is het verstandig om een firmware update te doen (indien nodig), daarna moet de zogenaamde 'Third Party Control' ingeschakeld worden onder LAN Beheer.
Hierna is het in het geval van Domoticz een kwestie van de Yeelight add-in toevoegen en hier middels het IP-adres van de Lightstrip de strip toevoegen aan Domoticz. Vanuit Domoticz kan nu middels een color-picker de kleur of wit-temperatuur ingesteld worden óf kan de strip opgenomen worden in LUA- en Blockly scripts.

Prijs
De prijzen lopen erg uiteen, afhankelijk waar je de strip koopt. In Nederland is de basis strip van 2 meter rond de 55 euro en de verlengstrip van een meter rond de 20 euro. Via bijvoorbeeld Banggood is de basis strip al te verkrijgen vanaf ruim 27 euro en de verlengstrip is dan slechts een kleine 8 euro.

Conclusie
De Yeelight Lightstrip PLUS is in mijn ogen gezien de prijs de best mogelijke Smart LED strip op de markt. De kleuren zijn zeer helder en de wit temperatuur kan ingesteld van zeer warm tot een zeer helder wit (werk)licht. De aansturing is mogelijk via de aangesloten module of eenvoudig met behulp van de Yeelight app. Instellen is een koud kunstje. Wil je de lichtstrip opnemen in een bestaand domotica systeem dan is dit ook gemakkelijk te realiseren. Het feit dat de basis strip zeer betaalbaar is, maar middels eveneens betaalbare verlengstrips tot maar liefst 10 meter uitgebreid kan worden maakt dat deze LED strip zeer flexibel inzetbaar is, maar desondanks erg betaalbaar blijft. De Yeelight Lightstrip PLUS scoort daarom ook een 9 van 10 punten. Dat ene puntje aftrek is dan toch wegens de iets kwetsbaar ogende soldeer aansluitingen die iedere 50 centimeter in de strip te vinden zijn, ook al maak ik me echt geen zorgen dat dit tot problemen zal leiden.

Deze review is mede mogelijk gemaakt door Yeelight. Het product zelf is gesponsord door Yeelight, over de inhoud van de review heeft Yeelight echter niks te zeggen gehad! Voor meer informatie over Yeelight, en om mee te doen aan give-aways, zie:
Yeelight Facebook: Yeelight @ Facebook

De Yeelight Lightstrip is te koop bij Banggood (affiliate links, zie hiernaast voor uitleg --> ):
Yeelight Lightstrip basis