Domoticz vs. Home Assistant: The Battle!

Door kazz1980 op donderdag 26 september 2019 15:28 - Reacties (26)
Categorieën: Domoticz, Smart Home, Software, Views: 2.934

Momenteel zijn er twee open source domotica systemen die erg populair zijn: Domoticz en Home Assistant. Domoticz voert al lange tijd de boventoon sinds de introductie in 2012. Maar de laatste tijd wordt Home Assistant steeds meer gebruikt en maken veel mensen de overstap van Domoticz naar Home Assistant. Reden voor mij om ook Home Assistant eens te proberen nadat Domoticz al enkele jaren trouwe dienst doet in mijn Smart Home. Hierbij het verslag van mijn ervaringen met Home Assistant en uiteindelijk antwoord op de vraag of Home Assistant mijn nieuwe Jarvis wordt, of dat Domoticz gewoon dienst blijft doen.

Raspberry Pi 4
Omdat ik niet mijn huidige systeem wilde ontmantelen totdat ik zeker wist of ik zou overstappen heb ik besloten nieuwe hardware aan te schaffen. Ongeacht of Home Assistant of Domoticz de battle wint kan deze in de toekomst gaan draaien op deze verbeterde raspberry pi. Wel een nadeel... de Raspberry Pi 4 is nu nog dusdanig nieuw dat er nog wat kleine kinderziektes in zitten en de Home Assistant software voor deze computer is nog in beta fase... Daarom kan het zijn dat bepaalde zaken bij mij niet helemaal goed werkten waar dat bij andere versies van Home Assistant wel het geval is!

Installatie Home Assistant
Eén van de grote pluspunten van Home Assistant zou moeten zijn dat het allemaal erg eenvoudig is! Je flasht het zogenaamde Hass.io systeem op een SD-kaartje, stopt het in de raspberry pi die is verbonden met internet. Tijdje wachten: en het zou moeten werken! Als het echt zo simpel was zou het een geweldig mooi systeem zijn. Helaas... de praktijk bleek een stuk weerbarstiger. Ik had netjes de software op het SD kaartje gezet en de raspberry ingeschakeld. En er gebeurde niets! Na een minuutje was er ogenschijnlijk geen activiteit meer, kon de Home Assistant interface niet bereiken, geen verbinding maken via ping of putty.... niets! Dus, een scherm aan het systeem gehangen om te kijken waar het mis ging. Maar tot mijn verbazing bleef het beeld geheel zwart! Enige optie was de stekker eruit halen en nog eens proberen. Maar helaas: nog steeds niets. Kaartje nog eens geflasht, zelfde exercitie, maar nog steeds zwart beeld... En toen was het SD-kaartje dood. Dat is altijd een risico als je een Raspberry Pi afsluit door de stekker eruit te trekken. Maar veel andere keuze had ik niet!

Dus een nieuw kaartje besteld en in de tussentijd de diverse fora afgestruid wat er nu mis kon zijn! Maar het had er sterk de schijn van dat ik de enige persoon was met dit probleem. Niemand had een idee! Totdat ik ergens een topic trof waar iemand ook iets riep over het scherm dat zwart bleef en de oplossing was in de config.txt de volgende code toevoegen:

code:
1
 dtoverlay=vc4-fkms-v3d



Het proberen waard! Dus toen het nieuwe kaartje binnen was de config.txt geopend en tot mijn verbazing stond deze code daar al in, alleen uitgecommentarieerd.... Dus, weer actief gemaakt, raspberry pi opgestart en voila: ik kreeg logging in het scherm. Met onder andere de melding dat er iets mis ging met de netwerk verbinding. Dus de router in gedoken en daar bleek dat de poort waar de Pi aanhing enkel guest access toestond met een beperkte verbinding. Simpelweg in een ander poortje pluggen en Home Assistant was in leven! Beetje een valse start dus...

Inrichten Home Assistant
Het eerste dat opvalt aan de gebruikersinterface van Home Assistant is dat er is nagedacht over wat een eindgebruiker wil zien. De interface is helder, overzichtelijk en ziet er simpelweg leuk uit. Bij Domoticz is de interface vooral gericht op functioneel zijn voor de ontwikkelaar van het systeem. Home Assistant is wat de interface betreft dus vele malen gebruikersvriendelijker! Maar, met enkel een leuke interface kun je nog geen huis bedienen. Dus: kijken hoe ik de hardware er aan kon koppelen. Dat zou erg eenvoudig moeten zijn volgens de uitleg die de website geeft. De meeste smart devices worden automatisch gevonden en kunnen met een simpele klik worden toegevoegd! Ideaal!

Maar onder Instellingen > Integratie vond ik niks! Enkel de Google Cast die ik bij de installatie al toe had kunnen voegen. Verder niets! En nu dan? Dus wederom een zoektocht op fora en wiki's.... Maar overal de melding: alles gaat nagenoeg vanzelf! En nergens een antwoord wat te doen als het niet vanzelf gaat... Uiteindelijk wees een mede Tweaker mij er op dat er diverse Add-ons waren die het gemakkelijker maakten om te zien wat er nu allemaal onder de motorkap van Home Assistant gebeurde, te weten:
  • Log-viewer ( uitgebreide log )
  • Configurator ( kun je makkelijk via web interface je bestanden aanpassen )
  • Samba share ( zodat je bij de bestanden kan vanaf pc zelf )
  • SSH & webterminal zodat je ssh via putty of via webpage kan doen.
(shout out naar Ronker voor de hulp hierbij!)

En daar bleek dat in de configuration.yaml file 'Discovery' nog ge-enabled moest worden... Óf dat ik alles zelf via Yaml files handmatig toe moest voegen. Allemaal geen probleem, maar het verbaast me heel erg dat op de Home Assistant website dergelijke zaken nergens uitgelegd lijken te worden en daar overal de statement staat dat alles automagisch zou gaan!
Heb eerst geprobeerd handmatig een Yeelight toe te voegen door in de yaml-bestanden toe te voegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
################
# Yeelight .   #
################
homeassistant:
yeelight:
  devices:
   192.168.178.49:
      name: Licht Keuken 1
   192.168.178.50:
      name: Licht Keuken 2



Werkt perfect! De lampen zijn zichtbaar op het dashboard en enigszins aan te sturen vanaf dit dashboard. Maar om alles zo met het handje toe te voegen zag ik niet zitten (heb nogal wat smart devices in huis inmiddels!). Dus de Discovery optie gebruikt... Lange tijd gebeurde er niets... Totdat ineens:

Hassio

Het hele dashboard vol gepropt met al mijn devices! Waanzinnig dat dit automatisch werkt (als je eenmaal hebt uitgevogeld hoe je het moet instellen). Al blijkt wel dat er op het oog geheel willekeurige devices niet toegevoegd zijn terwijl geheel identieke andere devices er wel zijn... Ook enkele dagen later zijn deze er nog steeds niet! Wonderlijk....

Volgende stap: intelligentie toevoegen!

Van mooi dashboard naar Smart Home
En daar liep ik vast... Alle intelligentie moet via YAML bestanden. Allemaal onder de motorkap via allerlei add-ons. En als dingen niet werken heb je weer andere add-ons nodig om monitoring te bekijken. En veel add-ons werken niet uit zichzelf maar moeten ingeregeld worden... Al met al was ik inmiddels al drie volle dagen bezig en het systeem bezat nog altijd 0 (NULL) intelligentie! Ter vergelijk: toen ik enkele jaren terug Domoticz aan het inrichten was had ik na de installatie binnen een half uurtje mijn eerste intelligente script draaien (toen nog met één lamp en één knop... maar het was een begin!).
Na het nodige rondkijken, nog wat add-ons pogen te installeren, diverse fora door gebladerd uiteindelijk moeten concluderen dat Home Assistant ideaal is om een mooi dashboard in te richten maar niet ideaal als je intelligentie wilt inbakken. Althans: niet als je niet eerst dagen wilt besteden om een beetje wegwijs te worden in het systeem... En die dagen wilde ik er persoonlijk niet instoppen. Immers: een dashboard heb ik weinig boodschap aan. Mijn doel is een intelligent huis waar ik als gebruiker niets hoef te doen anders dan een heel enkele spraakopdracht. Dus een dashboard gebruik ik helemaal niet! En alle intelligentie die ik wil heb ik nu al prima draaien in Domoticz... Dus geen enkele reden om nog veel tijd in Home Assistant te stoppen...

Conclusie
Voor mij heeft Domoticz de battle absoluut gewonnen! Maar ik moet zeggen dat áls je Home Assistant eenmaal goed ingericht hebt de potentie enorm is. Vooral het feit dat deze vanalles automatisch kan doen zodra je eenmaal alles goed hebt staan.

Als er nog wat meer tijd geïnvesteerd zou worden in het meer gebruikersvriendelijk maken van de interface buiten het dashboard om zou het een geweldige tool kunnen zijn! Maar de hele structuur van eindeloos add-ons installeren/configureren en diep in YAML-bestanden graven, dat vind ik niet handig werken... Dan is Domoticz toch een stuk eenvoudiger. Daar is een prima editor waar ik code in kan kloppen, in plaats van dat dit in allerlei configuratie bestanden moet komen te staan die ik enkel via add-ons kan bereiken...

Dus, Domoticz blijft voorlopig nog even draaien in mijn huis. Maar ik ga Home Assistant zeker weten wel in de gaten blijven houden en wie weet over een jaartje nog eens een kans geven!

update
Voor het schrijven van dit artikel had ik Home Assistant nog even laten draaien, puur om nog wat screenshots te maken. Maar helaas: kon enkel de volgende screenshot nog maken:

https://tweakers.net/ext/f/shyJ85rvlUPsW3OlfUiqKWzL/medium.png
Dat is me met mijn Domoticz inrichting nog nooit gebeurd... Jammer! Ik ga Home Assistant over pakweg een half jaartje nog eens bekijken. Maar voor nu? Voor mij persoonlijk: ongeschikt.

Binnenkort: Revisit van de Yeelight Candela (referral), inclusief een give-away!! WIl je op de hoogte blijven van give-aways en andere nieuwe video-content? Abbonneer je op mijn Youtube kanaal en druk op het belletje!

Volgende: Give-Away: Win TWEE Yeelight Candela's t.w.v. 70 euro! 10-10 Give-Away: Win TWEE Yeelight Candela's t.w.v. 70 euro!
Volgende: REVIEW: Yeelight Lightstrip PLUS 22-09 REVIEW: Yeelight Lightstrip PLUS

Reacties


Door Tweakers user i-chat, zaterdag 28 september 2019 14:18

wat mij persoonlijk enorm opvalt.

en ik kan het mis hebben, is dat ik nog nooit echt een soort 'device database' ben tegen gekomen.

persoonlijk zou ik het liefste en zoo kaal mogelijke setup willen met een packagemanager.


Voorbeeld: als ik in in mijn router (openwrt) een torrent client wil toevoegen, kies ik er voor om eerst een usb-storage driver toe te voegen, dan een torrent package en dan het luci package.

waarom kan dat niet ook met je HA setup.

de package philips-lampen en de package lampen-timer en de package kleuren-lampen-presets zouden er dan gezamelijk voor moeten zorgen dat ik mijn hue-kleuren leds savond naar een wat zachtere kleur kan laten dimmen koop ik vervolgens yeelight dan voeg ik ook dat package toe.

als het enige dat zo'n package toevoegt een stuky yaml is ... so be it.. ik hoef namelijk als eindgebruiker niet te moeten leren hoe deze zaken werken. het moet gewoon werken PUNT.

Zolang dat er niet is blijf ik denk ik gewoon bij de hub van de fabrikant zelf...

Door Tweakers user Snuffel, zondag 29 september 2019 09:30

Zo zie je maar weer dat smaken en voorkeuren verschillen.

Zelf heb ik Domoticz geprobeerd en ben er razend snel weer vanaf gestapt.
Home Assistant getest, en voila, ik zit er nog steeds op.
Zaken toevoegen: geen probleem. Ja, je zit wel eens in een yaml file te werken, maar dat is eenmalig en spreekt redelijk voor zich.
Node-Red om zaken te automatiseren: ideaal, echt een aanwinst.
Potentie van HA is enorm ik ben er zeer tevreden over.

Door Tweakers user kazz1980, zondag 29 september 2019 09:52

@i-chat, zowel Home Assistant als Domoticz hebben een dergelijke device database. Werkt in beide gevallen prima! Maar ja, je moet er inderdaad wel zelf mee knutselen. Het blijft mij ook verbazen dat er maar geen goede totaal oplossingen op de markt komen voor mensen die niet willen knutselen! Want als ik het met mijn skills al zelf kan bouwen, dan moet een fabrikant dat toch ook prima kunnen! Maar ja...

@Snuffel, klopt! Hoop dat dat ook uit mijn verhaal naar boven komt. Ik beweer niet dat Home Assistant slechter is dan Domoticz. Enkel dat het voor mij persoonlijk in vergelijk met Domoticz totaal ongeschikt is. Met name omdat de set-up dus razend ingewikkeld is gebleken waar dat bij Domoticz (bij mij) echt een koud kunstje was. Domoticz had ik binnen pakweg een half uurtje draaiend en werkend. Home Assistant heb ik letterlijk 3 a 4 dagen mee zitten prutsen en had toen nog niks werkend! Tja... dan ben ik er toch wel klaar mee. Mijn bezwaar zit er vooral in dat de HA website bij alles zegt dat het héél simpel is en volautomatisch gaat maar dat je in de praktijk waanzinnig veel zelf nog in mekaar moet sleutelen en zelf maar moet zien te ontdekken hoe dan! Ik verbaas me er dan ook nog steeds over hoe zoveel mensen aangeven dat het allemaal zó gemakkelijk is... Ben IT-er en sleutel al jaren aan Domotica... Maar ik kwam er echt niet uit! Pas na veel hulp van iemand met HA ervaring lukte het me om überhaupt iets aan de praat te krijgen, maar nog steeds bar weinig! Die potentie, die zie ik overigens absoluut!! HA zou een erg mooi systeem kunnen worden. Maar dan moeten er nog wel héél wat rimpels glad gestreken worden voordat het ook voor mij interessant wordt.

[Reactie gewijzigd op zondag 29 september 2019 11:19]


Door Tweakers user jjbstolk, zondag 29 september 2019 20:14

Mijn ervaring sluit deels aan maar deels ook niet. Ik ben jaren geleden begonnen met DomotiGa op een Raspberry Pi, maar miste een webinterface en ben toe overgegaan naar Domoticz. Dat heb ik zeker een jaar of 3 gebruikt maar ik miste daarin teveel geanvaceerd opties.Elke keer als ik wat uitgebreidere dingen wilde doen zat ik te knoeien in het matige automatiserings gedeelte (blocky enz), en met het groeien van het aantal device's had ik ook regelmatig instabiel ervaringen. Nadat 2 collega's met HA aan de slag waren gegaan ook maar de overstap gemaakt. De leercurve is duidelijk wat stijler maar de mogelijkheden daar in tegen ook veel groter. Ik heb na de overgang echt zitten tobben om dingen werkend te krijgen maar nu alles werkt is het stabieler, en is de inzet van domotica bij mij thuis breder dan met Domoticz.

Ik had het idee dat er geen grote stappen meer in de ontwikkeling van Domoticz zaten, en dat zie ik bij HA wel gebeuren (ook al doen ze het soms wat onhandig). Tevens heeft de keuze voor HA mij weer verder laten gaan met ESP bordjes, nodeMCU enz enz Qua ondersteuning lijkt de HA communicty ook wat actiever dan bij Domoticz.

Bij mijn vader draai ik nog altijd Domoticz, HA gaat hem een stap te ver, en voor hem met 433Mhz, P1 kabel en Nefit ketel voldoet het perfect.

Ik denk dat beide voors en tegens hebben, maar dat door de boot genomen Domoticz makkelijker instappen is en HA meer voor de geanvanceerd setups is.

Door Tweakers user kazz1980, zondag 29 september 2019 20:38

@jjbstolk, ik denk wel eens met het volgende:
" Ik denk dat beide voors en tegens hebben, maar dat door de boot genomen Domoticz makkelijker instappen is en HA meer voor de geanvanceerd setups is."

Alleen, mijn setup is inmiddels toch behoorlijk uitgebreid en redelijk complex.... Maar Domoticz heeft er geen enkele moeite mee. Inmiddels al zeker een jaar geen enkele instabiliteit meer, Home Assistant is nu na enkele dagen al geheel offline! En heb er nog nauwelijks enige complexiteit inzitten! Ik kan vooralsnog niks bedenken dat ik zou willen dat mij met Domoticz niet lukt... behalve dan echte kunstmatige intelligentie, maar dat gaat mij hoe dan ook de pet te boven! 😝

Ik hoor veel mensen hetzelfde zeggen (niet alleen hier): dat met Home Assistant méér kan dan met Domoticz. Dat het geavanceerder is. Maar vooralsnog ontgaat mij een beetje wat HA dan precies kan dat Domoticz niet kan....? Want met code kloppen in LUA lukt mij alles dat ik maar kan bedenken... (Blockly gebruik ik niet echt). Waanzinnig uitgebreid, maar zeer overzichtelijk! Bij Home Assistant vind ik het heel veel lastiger om het overzicht te behouden en vind wat ik tot zover zag qua Yaml coderen juist tamelijk knoeiwerk... onduidelijk, onhandig, diep weg gestopt in config bestanden.

Die potentie zie ik zeker weten, maar ik ervaar het nu toch echt als een tool die nog niet uit de kinderschoenen is..../ lijkt te zijn...

[Reactie gewijzigd op zondag 29 september 2019 20:43]


Door Tweakers user SunnieNL, zondag 29 september 2019 21:17

Ik heb juist al 3x gehad dat domoticz na een update niet meer wilde starten.
Ben nu overgestapt naar HA. Het is even wennen, maar instellen gaat best snel.
Daarnaast waren de Bluetooth drivers al ingebouwd, iets wat ik bij domoticz zelf moest doen.

Door Tweakers user kazz1980, zondag 29 september 2019 21:27

Voor een update maak ik altijd eerst een backup (image van het sd kaartje). Dus zou het mis gaan, heb je de boel zo weer terug. Maar behalve de eerste update van Domoticz (lang geleden dus) nooit een probleem gehad!
Toch erg wonderlijk hoe dat kennelijk per persoon/set-up enorm kan verschillen... Maar ook hier hoor ik, net als elders, veel commentaar op Domoticz en niets dan goeds over HA. Mijn ervaring is dus echt volledig het omgekeerde! Vraag mij toch wel heel erg af waar dat nu aan ligt...
Waarom is bij mij Domoticz perfect en waanzinnig stabiel en HA niet bruikbaar en juist zéér instabiel waar dat bij bijna iedereen (die ik er over hoor) andersom lijkt te zijn?

[Reactie gewijzigd op zondag 29 september 2019 21:30]


Door Tweakers user jjbstolk, zondag 29 september 2019 21:40

kazz1980 schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:38:
@jjbstolk, ik denk wel eens met het volgende:
" Ik denk dat beide voors en tegens hebben, maar dat door de boot genomen Domoticz makkelijker instappen is en HA meer voor de geanvanceerd setups is."
Om HA af te serveren omdat je het nu na een paar dagen offline gaat is wel kort door de bocht. Er zijn genoeg starters die ook met domoticz op gang moeten komen en waar de eerste tijd ook dingen niet werken.

Voordelen voor mij zijn historie data naar externe DB, aanwezigheidsdetectie, het gebruikt van de Hassio image waarmee je gelijk een addon store hebt ingebouwd, een webiterface die je volledig zelf kan opbouwen ipv vast zitten aan een beperkte frontpage en pagina's welke vrij statische zijn opgebouwd, devices welke bestaan uit berekende waardes van andere device's (gebruik ik voor energie verbuik en waargave).

Met geavanceerd bedoel ik niet perse wat Domoticz of HA aan kan maar ook wat je er zelf aan kan tweaken, aanpassen of uitbreiden. Domotica is 1 geheel, en HA kan je meer modulair uitbreiden door addons, API's enz.

Wat ik persoonlijk nog fijn vind is dat je 1 addon kan update maar een andere kan laten staan op een oudere versie. Dit kan weleens handig zijn met bugs in addons dan kan je ook deel voor deel updaten.

[Reactie gewijzigd op zondag 29 september 2019 21:43]


Door Tweakers user kazz1980, zondag 29 september 2019 21:50

Ik serveer niks af hè 😉 zeg enkel dat het voor mij persoonlijk nu nog niet handig is om over te stappen (en dat ik het over een tijdje nog eens ga bekijken).

Aanwezigheidsdetectie is er in Domoticz ook (gelukkig!), historie vind ik niet zo interessant. De interface is niet boeiend voor mij (gebruik ik niet... mijn domotica is autonoom- geen interface nodig!), maar daarin wint Home Assistant absoluut!! Heel veel beter dan bij Domoticz.
Voor het berekenen van waarden gebruik ik in Domoticz variabelen, maar doe daar niet veel mee.

Het modulaire van HA is waanzinnig mooi opgezet, maar ik kreeg veel dus gewoon niet aan de praat! En dat is mijn grootste bezwaar. Heb enkele dagen zitten prutsen en krijg nog niks voor elkaar. Is daarmee nogal een investering terwijl ik geen problemen ervaar met de huidige setup met Domoticz.
Daarmee is Home Assistant niet slecht of minder goed dan Domoticz, maar het heeft voor mij een aantal minpunten (waarvan een investering in tijd dus de grootste, hoe logisch ook) en ik zie nog niet echt meerwaarde binnen mijn setup.

[Reactie gewijzigd op zondag 29 september 2019 22:19]


Door Tweakers user Ronker, maandag 30 september 2019 09:04

Mooie review Kazz1980. Jammer dat t niks is geworden. Misschien in de toekomst nogmaals proberen. De setup van HA ging bij mij wel erg vlot en het inrichten voor mij nu een stukje taart. Zelfs niet technische vrienden die het nu hebben draaien wel met een beetje hulp van mij.

Kijk uit naar de volgende reviews!

Door Tweakers user kazz1980, maandag 30 september 2019 09:24

Thx Ronker! Nogmaals dank voor je hulp! (alleen dat van 'niet-technische vrienden'....? Hoe dan? :P Ik ben wel redelijk technisch met inmiddels toch alweer bijna 15 jaar ervaring in de IT - maar dit ging mij zo'n end de pet te boven! (althans - ik zou er heus wel uitkomen verwacht ik - maar dan had ik echt nog uren moeten zoeken en prutsen - gewoon geen zin in!) Heb het gevoel dat er ergens in de HA installatie een component zit die afhankelijk van de stand van de maan en de windrichting bepaalt hoe uitdagend de set-up gemaakt wordt voor de gebruiker :P
haha).

Maar inderdaad hoor. Ik zie de potentie van HA dus ga het zeer zeker weten over een half jaartje oid nog eens bekijken! In ieder geval wanneer de Raspberry 4 versie uit het beta-stadium is!

[Reactie gewijzigd op maandag 30 september 2019 09:32]


Door Tweakers user Ronker, maandag 30 september 2019 09:54

kazz1980 schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:24:
Thx Ronker! Nogmaals dank voor je hulp! (alleen dat van 'niet-technische vrienden'....? Hoe dan? :P Ik ben wel redelijk technisch met inmiddels toch alweer bijna 15 jaar ervaring in de IT - maar dit ging mij zo'n end de pet te boven! (althans - ik zou er heus wel uitkomen verwacht ik - maar dan had ik echt nog uren moeten zoeken en prutsen - gewoon geen zin in!) Heb het gevoel dat er ergens in de HA installatie een component zit die afhankelijk van de stand van de maan en de windrichting bepaalt hoe uitdagend de set-up gemaakt wordt voor de gebruiker :P
haha).

Maar inderdaad hoor. Ik zie de potentie van HA dus ga het zeer zeker weten over een half jaartje oid nog eens bekijken! In ieder geval wanneer de Raspberry 4 versie uit het beta-stadium is!
Ja hoe dan, gewoon met klein beetje hulp van mij hahah. Zijn er ook die t gewoon laten liggen hoor. maar HA zit nu in de release candidate fase! Zijn er bijna (A). Je mag alsnog altijd berichten als je hulp nodig hebt.

Door Tweakers user ManiakNL, maandag 30 september 2019 13:12

Moet zeggen dat ik sinds kort ook bezig met met Hassio (Home Assistant)

Ik ben zelf nog niet echt aan automations begonnen omdat ik nogal werd afgeleid door het feit dat HassIO ook plugins heeft voor Pi-hole en UniFi Controller. Dus heb mijn ad blocking en Netwerk beheer ook binnen dezelfde PI draaien zonder dat ik ook maar iets via SSH heb hoeven doen. Ook heb ik eerst met thema's zitten spelen om het geheel een ander kleurtje te geven.

Toen ik geprobeerd had om via system monitor de actuele load van de pi te meten kwam ik erachter dat deze teveel decimalen toonden en je daardoor geen mooie cijfers krijgt. Zover ik kan zien is hiervoor de enige oplossing wat ik kon vinden is dat je dan een template sensor moet definiëren die de waarde van een echte sensor kan aanpassen. Werkt wel alleen een beetje omslachtig omdat je nu "2 sensoren" hebt die hetzelfde zeggen.


Een deze dagen ga ik het automation kant eens bekijken. Als ik op het internet zo kijk lijkt het verstandig te zijn om YAML maar over te slaan en gelijk met Red Node (ook een addon) te beginnen.

Door Tweakers user Ronker, maandag 30 september 2019 13:14

ManiakNL schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:12:
Moet zeggen dat ik sinds kort ook bezig met met Hassio (Home Assistant)

Ik ben zelf nog niet echt aan automations begonnen omdat ik nogal werd afgeleid door het feit dat HassIO ook plugins heeft voor Pi-hole en UniFi Controller. Dus heb mijn ad blocking en Netwerk beheer ook binnen dezelfde PI draaien zonder dat ik ook maar iets via SSH heb hoeven doen. Ook heb ik eerst met thema's zitten spelen om het geheel een ander kleurtje te geven.

Toen ik geprobeerd had om via system monitor de actuele load van de pi te meten kwam ik erachter dat deze teveel decimalen toonden en je daardoor geen mooie cijfers krijgt. Zover ik kan zien is hiervoor de enige oplossing wat ik kon vinden is dat je dan een template sensor moet definiëren die de waarde van een echte sensor kan aanpassen. Werkt wel alleen een beetje omslachtig omdat je nu "2 sensoren" hebt die hetzelfde zeggen.


Een deze dagen ga ik het automation kant eens bekijken. Als ik op het internet zo kijk lijkt het verstandig te zijn om YAML maar over te slaan en gelijk met Red Node (ook een addon) te beginnen.
Zo ben ik dus ook begonnen. Heb bijna alle automations via node red. Werkt echt perfect!

Door Tweakers user kazz1980, maandag 30 september 2019 13:36

En Node Red is nu nét één van die add-ons die ik maar niet aan de praat krijgt (502 Bad Gateway foutmelding en in de logging iets over de config die incompleet zou zijn... Maar kijk je in de instructies staat daar weer hetzelfde als overal: het is eenvoudig, werkt meteen als je even dit doet! Maar ja.... bij mij werkt het dus niet! En zie dan maar te vinden waar het mis gaat!)
Ga er toch nog eens induiken, want wordt er toch een beetje gek van dat iedereen maar blijft roepen dat het zo eenvoudig is, zelfs voor non-techies... en ik krijg het met mijn technische achtergrond met geen mogelijkheid aan de praat! Snap er echt niks van...

edit:
Ah... Node red werkt... blijkbaar werkt de knop "Stop" en "Start" (of de knop "Herstart") niet... Je moet na aanpassing van de config echt het scherm geheel verlaten en opnieuw openen. Dat is nogal knullig. Nu nog steeds geen flauw idee wat ik er verder mee moet! Zie een soort van Blockly interface, maar wat het allemaal is en wat je er mee moet? No clue!
En dan ben ik toch weer terug bij af: waarom doe ik dit? Mijn huidige set-up werkt vooralsnog prima... Home Assistant mag dan geavanceerd zijn: het is allemaal waanzinnig onduidelijk hoe het werkt.... In mijn ogen! En dus voor mij nu de investering niet waard...

[Reactie gewijzigd op maandag 30 september 2019 14:01]


Door Tweakers user ManiakNL, maandag 30 september 2019 14:02

kazz1980 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:36:
En Node Red is nu nét één van die add-ons die ik maar niet aan de praat krijgt (502 Bad Gateway foutmelding en in de logging iets over de config die incompleet zou zijn... Maar kijk je in de instructies staat daar weer hetzelfde als overal: het is eenvoudig, werkt meteen als je even dit doet! Maar ja.... bij mij werkt het dus niet! En zie dan maar te vinden waar het mis gaat!)
Ga er toch nog eens induiken, want wordt er toch een beetje gek van dat iedereen maar blijft roepen dat het zo eenvoudig is, zelfs voor non-techies... en ik krijg het met mijn technische achtergrond met geen mogelijkheid aan de praat! Snap er echt niks van...

Ah... Node red werkt... blijkbaar werkt de knop "Stop" en "Start" (of de knop "Herstart") niet... Je moet na aanpassing van de config echt het scherm geheel verlaten en opnieuw openen. Dat is nogal knullig. Ga hier toch nog even rondkijken ;)
Moet zeggen dat ik de moeilijkheden die jij hebt zelf niet heb ondervonden. Maar goed ik heb ook de instructies:

Set a credential_secret, which is used to encrypt sensitive data.
This is just a “password”, which you should save on a secondary location.
If you do NOT use SSL, be sure to set the ssl option to false.


gelijk opgevolgd.

Wel jammer dat je deze struggles hebt moeten ondergaan, ik vindt het allemaal best goed werken. Misschien dat het ook aan de PI 4 ligt.

Ook de installatie ging bij mij vlekkeloos, SD kaart erin en na 10-20 minuten was alles klaar.

[Reactie gewijzigd op maandag 30 september 2019 14:05]


Door Tweakers user Ronker, maandag 30 september 2019 14:17

ManiakNL schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:02:
[...]


Moet zeggen dat ik de moeilijkheden die jij hebt zelf niet heb ondervonden. Maar goed ik heb ook de instructies:

Set a credential_secret, which is used to encrypt sensitive data.
This is just a “password”, which you should save on a secondary location.
If you do NOT use SSL, be sure to set the ssl option to false.


gelijk opgevolgd.

Wel jammer dat je deze struggles hebt moeten ondergaan, ik vindt het allemaal best goed werken. Misschien dat het ook aan de PI 4 ligt.

Ook de installatie ging bij mij vlekkeloos, SD kaart erin en na 10-20 minuten was alles klaar.
Grappig dat ik het precies zo heb ervaren. Ik gebruik alleen wel SSL.

Door Tweakers user kazz1980, maandag 30 september 2019 14:23

En daar loop ik dus voortdurend tegenaan :P Doe exact hetzelfde als ieder ander - maar op de één of andere manier werkt het dan bij mij niet! Ik heb ook gelijk dat 'set a credential' opgevolgd... want ja: dat staat er niet voor niks! Maar bij mij doet het het dan gewoon niet... En nu dus wel nadat ik ontdekte dat ik eerst het scherm moest verlaten en opnieuw openen ipv de 'herstart'knop te gebruiken (wat blijkbaar bij ieder ander gewoon wel prima werkt!).

Het ligt dus of aan die raspberry pi 4 versie die nog totaal niet werkt óf het is de wet van Murphy in mijn geval: Alles dat mis kan gaan in Home Assistant lijkt bij mij ook mis te gaan!

Door Tweakers user Jacko01, maandag 30 september 2019 16:10

Node-Red, tja. de eerste keer dat je het zag (en tweede en derde keer ook) heb ik echt afgevraagd hoe het werkte en of ik het ooit ging snappen...

Truc was, althans voor mij op een voorbeeld flow te importeren, (hamburger, import, clipboard) en dan eens te kijken hoe eea werkt.

En als je dat eenmaal door hebt is het erg makkelijk om automations te maken. Het is een soort blocky on steriods.


(

Door Joep, maandag 30 september 2019 20:41

Ik deel je conclusie. Ik ben al een hele tijd een tevreden Domoticz gebruiker. Ik heb inmiddels een flink aantal devices eraan hangen, zoals Hue lampen, Z-Wave sensors, P1 meter, zonnepanelen, wat Sonoff spul en wat zelf gebouwde sensors en led/lampen op basis van ESP8266 boardjes. Verder een paar simpele en meer complexe Lua scripten en wat externe scripten om bijvoorbeeld gegevens uit mijn wireless systeem om te zetten naar Aanwezigheid van gezinsleden in Domoticz.

Ik wilde graag wat meer doen met MQTT en dat is in Domoticz wat minder prettig geimplementeerd vind ik. Er zijn twee topics, domoticz/in en domoticz/out waar alles op gepubliseerd wordt, inclusief acht berichten per seconde van mijn P1 sensor waardoor Domoticz op mijn Raspberry Pi 2 tot het echt te druk krijgt en er onnodig veel berichten gepubliseerd worden.

Hier komt Home Assistant (HA) wel om de hoek kijken, dit is qua afstemming met MQTT echt wel een stuk beter. Het is zeker niet makkelijk op te zetten, ik heb toch echt wel wat ervaring met dit spul maar de inrichting is even wennen en je wordt snel geconfronteerd met de complexere kanten van MQTT, maar ook al het configuratie werk ik YAML formaat waarbij met name de automatiseringen op het eerste gezicht aardig lastig zijn.

Ik moet wel zeggen dat het "eco systeem" van Hass.io met alle add-on die je als container kan installeren voor mij tot nu toe probleemloos werkt. Ik ga nu aan Node-Red beginnen trouwens. Hier heb ik in het verleden al wat mee gespeeld.

Over Node-Red zijn genoeg goede video's op Youtube te vinden op kanalen als "The Hook Up", "DrZzz", "digiblurDIY", "NotEnoughTECH" of "Andreas Spiess"

Ook voor mij nog geen winnaar, beide systemen hebben voor en nadelen, persoonlijke voorkeur en experimenteren gaat de doorslag geven denk ik.

Dank voor je Tweakblog!

Joep

Door Reinder, maandag 30 september 2019 22:41

Ik heb zelf ook een jaar geleden de overstap gemaakt van Domoticz naar Home Assistant, en zit nog steeds op HA, het is in het begin even wennen, vooral omdat je nu nog een aantal dingen via yaml files moet instellen, maar ik zou nu niet meer terug willen naar Domoticz.

Het duurt niet lang meer dan komt versie 1.0 van HA uit, en het doel daarvan is gebruiksvriendelijkheid, met deze release zal ook (bijna) alles via de GUI in te stellen moeten zijn.

Ik denk dat je pech hebt gehad dat je met een RPi4 hebt geprobeerd, er is nog geen stable versie voor de RPi4, er is inmiddels wel een RC die op de RPi4 zou moeten werken: https://twitter.com/pvizeli/status/1172449457138307073

Door Tweakers user thespeed, dinsdag 1 oktober 2019 16:09

Zelf heb ik ook met Homeassistant en Domoticz gewerkt.
Domoticz had ik destijds sneller werkende.
Na updates werkte het weleens niet.

Bij HomeAssistant heb je wel een bepaalde leercurve.
En dit merkte ik vooral omdat ik zelf niet kan programmeren.
Ik merk momenteel wel dat HomeAssistant erg aan het veranderen is om het allemaal makkelijker te maken.
De interface is de laatste tijd erg veranderd en ze zijn daarmee voor mijn gevoel op de goede weg.
Zelf vind ik momenteel de automations sectie nog wat omslachtig voor een beginnende gebruiker en daarvoor heb ik nu ook Node-Red draaien. (had ik vooral in het begin ook wel wat moeite mee)
De automation editor is al een goede stap en ik hoop dat ze daarin nog een wat makkelijkere modus maken. Bij Domoticz is dit voor mijn gevoel gewoon makkelijker.

Helaas laatst ook bij HomeAssistant wat onverklaarbare vastlopers gehad waardoor ik alles opnieuw moest installeren. (SD kaart gevoelig)

Bij Homassistant moet je veel doen met config scripts als je dit wat meer in de interface zou kunnen doen dan zou dat mooi zijn.
Zo zou hetgeen wat je logt ook wat minder kunnen zijn en het zou mooi zijn als je dit gewoon kunt selecteren en desnoods met een externe database kunt werken

Ik begrijp dat HomeAssistant ook werkbaar moet blijven voor de experts en dat er daarom ook veel met config scripts gewerkt wordt, en dat daarom ook niet alles heel erg versimpeld wordt.

Zelf ben ik blij met HomeAssistant en gebruik het dan ook met veel plezier.

Door Tweakers user xmen, dinsdag 1 oktober 2019 17:07

Helemaal eens met het feit dat HA een heel steile leercurve heeft.
Heb ook weken zitten zoeken om het werkende te krijgen. Van het ene probleem in het andere gelopen.

Probleem vond ik ook dat HA blijkbaar - in zijn toch nog niet zo lang bestaan - een paar keer het roer van richting heeft veranderd en dat veel van de documentatie die er online te vinden is net niet van toepassing is op je huidige installatie -> frustrerende bedoeling.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 1 oktober 2019 17:19]


Door Tweakers user kazz1980, zondag 6 oktober 2019 12:43

Eens met voorgaande opmerkingen. HA heeft een erg steile leercurve en het is onhandig dat er zoveel in configs gedaan moet worden. Maar ik zie ook dat HA flink aan het veranderen is. De potentie is er. Dus ga het zeker nog eens proberen over een tijdje!

Overigens was voor mij juist het tegenovergestelde het geval als wat thespeed zegt. Ik kan wél programmeren, en dat is juist waarom ik HA nu niet prettig vind... Je kunt nergens code kloppen!! Enkel configs aanpassen of blokjes schuiven via Node red. Dat vind ik beide erg onhandig werken... Ik hoop dus heel erg dat er een interface (of add-on) komt die (eenvoudig) programmeren toestaat, want mijn huidige Domoticz bestaat voor het overgrote deel uit code... Intelligentie ingebakken middels vooral if-then statements op basis van intelligente condities. In HA kreeg ik dit absoluut niet gemakkelijk voor elkaar... Het lukt wel: maar het zijn zo veel meer handelingen!

HA wint het op interface en op het automatisch herkennen van devices (al is het nog niet vlekkeloos). In dat opzicht is het veel gemakkelijker voor een beginnend gebruiker. Maar daarna is het juist direct heel ingewikkeld om dingen voor elkaar te krijgen, en wat mij betreft ook onnodig ingewikkeld.... Ik hoor veel mensen uit de HA community roepen dat Domoticz ouderwets is en dat als je serieus met domotica aan de slag wilt je echt naar HA zou moeten. Ik ben het daar vooralsnog dus pertinent niet mee eens... Middels Domoticz kun je nu nog veel geavanceerdere Domotica bouwen zonder allerlei omslachtige omwegen. Maar ik vermoed dat dit een kwestie van tijd is... Ik zie Domoticz de laatste jaren redelijk stil staan qua ontwikkelingen waar HA juist waanzinnig hard gaat!

Dus hoe dan ook: er komt een deel 2 van dit artikel over een maandje of 6! ;)

[Reactie gewijzigd op zondag 6 oktober 2019 12:46]


Door ger8, maandag 14 oktober 2019 03:45

Paar opmerkingen; je versus is een beetje biased door je Domoticz ervaring. SD kaartjes zijn met een PI not done als je iets stabiel en bedrijfszeker wilt maken. Gebruik hiervoor dus een SSD of boot vanaf een netwerk schijf.

Zelf ben ik ook biased omdat ik nooit Domiticz heb gebruikt. Sinds begin dit jaar begonnen met HA middels een Hassbian installatie. YAML is voor beginners misschien even lastig omdat het nogal spatie gevoelig is maar programmeren kan je het niet noemen.

Intelligentie bestaat niet, in Domoticz niet en in HA niet tenzij je AI bedoelt maar dat heeft weinig te maken met jou 'code kloppen' If-then is verre van intelligent. Waarschijnlijk gaat zoiets als node-red het toch wel worden want als je alle functies van je huis wilt gaan automatiseren in code dan wordt het heel snel een onoverzichtelijk zooitje. Ik zelf heb alles nog in YAML, het draait zeer stabiel en met meer dan 50 'slimme' apparaten is die PI 24 uur per dag redelijk druk bezig. Eerdaags eens kijken of ik alles naar node-red kan overzetten zodat anderen er ook wat van snappen.

Door Tweakers user kazz1980, maandag 14 oktober 2019 08:02

@ger8, dank voor je opmerkingen. Dat SD kaartjes met een Pi not-done zijn heb ik nog niet eerder gehoord. Het is de meest gebruikte set-up en in mijn ogen ook hoe de Pi bedoeld is... Home Assistent raad zelf ook gewoon installatie op een SD kaartje aan. Mijn huidige domotica draait alweer enkele jaren volledig stabiel, gewoon op een SD-kaartje. SSD zou prima kunnen, maar nogal prijzig. En netwerkschijf lijkt me juist minder stabiel omdat je dan afhankelijk bent van het netwerk!

Verder ben ik het 100% eens dat ik biased ben. Daarom gaat dit artikel ook niet over de objectieve vraag welk systeem beter is dan de andere, maar om de vraag of IK het nu de moeite vind om over te stappen. Het antwoord is dus 'nee'.

Intelligentie is altijd relatief... Wat is intelligent? Mijn set-up denkt niet zelfstandig na als in AI, maar reageert wel 'intelligent' op mijn aanwezigheid in huis. Dat is waar ik op doel, meer een semantische vraag wat je 'intelligent' noemt... En dat stukje 'intelligentie' heb ik volledig in code omdat ik namelijk wél kan programmeren en er dus ook prima een overzichtelijk en onderhoudbaar geheel van kan maken (met inmiddels ook alweer vele tientallen devices aangesloten met even zovele stukken code die samenwerken). En juist dat mis ik dan weer in HA.... Ik wil programmeren! Niet configuraties schuiven... Dus ik haak af op YAML juist omdat het géén programmeren is... Het is lastig, maar het is vooral onnodig lastig - áls je kunt programmeren. Dan is het immers waanzinnig omslachtig en onoverzichtelijk allemaal, in vergelijk met een fatsoenlijk stukje onderhoudbare code.
Dus, Home Assistant wordt voor mij pas echt interessant als je er gewoon code in kunt gaan kloppen. Niet YAML configuraties en zeker geen blokjes schuiven zoals Node Red...

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)